Thursday, November 18, 2010

pagi yang indah - agenda aidiladha

morning semua! sungguh bersemangat aku hari... mana taknya... arini awal sangat2 aku dah sampai ofis. credits to school holiday - asal cuti sekolah je traffic kat kl sangat tenang.

kisah kelmarin..

my last entry ada cakap nak pergi pasor borong kan... erm.. kul 9.00 mlm kiteorg gerak dari rumah terus heading to sana. Tapi sebelum tu sempat lagi singgah tempat jual brg2 dapur.. semata-mata nak beli trolli pasar. hahaa sungguh pathetic kan... harusss

sampai je kat sana... Masyallah.. ramainya manusia... macam2 ada. First pitstop, beli daging murah la jugak (RM11 sekilo) lepas tu.. beli ayam pulak (2 ekor) mak ai.. keciknya ayam kat sini.. kalau kat JB.. semuanya gebu2.. sihat miat lagi. (inilah punca sebenar saya MALAS nak beli barang pasar di KL ni)

Then, nampak ketam... sungguh fresh... dapat la beli 6 ekor (cukup la untuk saya bertiga je yg kat rumah tu).. then cari santan pulak.... perghh this is the most adventure of all la.... kena line up ok.... just imagine masa i line up... i orang yg ke - 12...perghh bersabar je la...

then.. baru pergi beli sayur-sayuran.. lagi la dugaan sebab pening kepala nak membeli kerana ramai manusia... yg best masa sibuk membeli tu ramai pulak orang tanya

"kak, ada jual daun kunyit tak?" majoriti org kat sana cari daun kunyit (resipi utama untuk masak rendang) - tapi aku terkecuali sbb

'saya tak masak rendang - saya masak nasi jagung berlaukkan ayam masak merah, kari dalca daging & acar'

cuma ada satu kejadian ni... masa last nak beli tomato puree.. aku tanya kat semua kedai... jawapannya "sori dah habis" then tiba la kat satu stall ni... aku tanya kat aunty india ni...

"aunty, ada tomato puree tak?" tanya aku. then dia jawab "ada, kat blakang rak tu" pastu die suh anak dan laki die carik... x jumpa... so aku pun ok je lah.. walaupun rasa macam x puas hati... kejap kata ada, kejap kata takde...

so aku pun x la terus blah.. tengah pilih2 bawang besar kat situ.. tetiba ada org tanya lagi.. ada tomato puree tak... so si emak tokeh kedai pun terbongkok2 la cari.. jumpa LAST tin tomato puree... aku pun angin je la... aku sound anak laki die... "dey tadi mak lu suruh carik, lu pakai idung ke, pakai mata" ... die diam aje.. aku siap sound kat customer tu.. saya tanya tadi xde... tup2 u yg dtg kemudian leh dapat eh... dah muke customer tu pun cam haram.... lantak ko lah... aku boleh cari tempat lain la...

so.. aku un apa lagi.. angkat kaki cabut la balik... pergi kat kereta, simpan barang then terus balik... tapi sebelum balik, sempat aku singgah kedai runcit dekat dgn rumah... ada banyak tin tomato puree... branch duchess (spelling not so sure). akhirnya dapat jugak aku tomato puree.

sampai je rumah.. aku terus prepare barang2 nak masak untuk esok.. brg yang aku buat ialah... cuci ayam then goreng, buat acar n kopek bawang, lada kering, halia, etc. tido malam tu pun atas sofa je.. sbb dah kepenatan..

sedar2.. orang dah takbir raya.. MP4 aku masih setia terlekat di cuping telinga... aku pun on the spot bangun la... start masak dlm kul 9,, kul 12.30 dah siap makan.. cepat kan saya masak nasi, ayam merah dan kari dalca daging .. pagi tu jugak... hebatkan...

tu semua credits to my mums recipe and blessing from my hubby.... tanpa kalian semua.. x menjadi lauk ku...

FYI, this is the first time I masak lauk complete set for special event. terima kasih kepada en. suami (Mohd Adzli Mohamad) kerana memuji masakan saya.... Saya sayang awak sangat2 tau...

.:: the end ::.

No comments:

Post a Comment

My Nuffnang Ads